Széchenyi 2022

Szolgáltatások

Könyvelő, Adótanácsadó és Szolgáltató Zrt.
English

EcoCreative
Hypercortex
divider

Tollunkból

(Forrás: 2007. évi CXXVII. törvény, 2016.01.01-től hatályos állapot, 58. § (1), (1a) bekezdés és 297. §) / Publikálás ideje: 2015 12. 08.

A 2016.01.01-jén hatályba lépő áfa törvény módosítás jelentősen érinti azokat az időszakos elszámolásokat (korábbi nevén folyamatos szolgáltatásokat), ahol a felek időszakonkénti elszámolásban állapodtak meg.

A korábbi szabályozás szerint ezekben az esetekben az áfa törvény szerinti teljesítési idő (továbbiakban teljesítési idő) meg kell, hogy egyezzen a fizetési határidővel. Ez a szabály 2016.01.01-jei hatállyal meg fog változni.

A változás alapján fő szabály szerint ezekben az esetekben a teljesítés ideje az elszámolással érintett időszak utolsó napja lesz.
(Elszámolással érintett időszak: az az időszak, amire a számla vonatkozik, például a januári bérleti díjról kiállított számla esetében az elszámolással érintett időszak 01.01.-01.31.)

A törvény a következő gyakran előforduló eseteket kivételként kezeli:

1, Ha a számla kiállítás időpontja ( a számla kelte) ÉS a fizetési határidő is megelőzi az elszámolással érintett időszak utolsó napját, akkor a teljesítési időpont a számla kiállításának az időpontja. (Tehát ebben az esetben a számla kelte és a számla teljesítési ideje fog megegyezni.)

2, Ha a fizetési határidő későbbi, mint az elszámolással érintett időszak utolsó napja, akkor a teljesítési idő a fizetési határidő és az elszámolással érintett időszak utolsó napját követő 60. nap közül a korábbi időpont.

Átmeneti szabályok

Az új szabályt azon számlák tekintetében kell először alkalmazni, amelyeknél az elszámolással érintett időszak kezdete 2015.12.31. utáni ÉS a fizetési határidő is 2015.12.31. utáni ÉS a számla keltje is 2015.12.31 utáni időpont.

Az alábbi példák segítségével könnyebben megérthető az új szabályozás:

1. példa

Egy vállalkozás bérbe ad egy ingatlant, a számlázás havonta történik, az elszámolással érintett időszak minden esetben egy naptári hónap. Tekintsük át, hogy az alábbi esetekben mi lesz a 2016. januári bérleti díjról (elszámolással érintett időszak 2016.01.01.-01.31.) kiállított számla áfa törvény szerinti teljesítési ideje:

a, A fizetési határidő 2016.02.05. Ebben az esetben a teljesítés is 2016.02.05. lesz, feltéve, hogy a számla kelte 2015.12.31-ét követő nap. (Ebben az esetben a 2. kivétel érvényesül, és a fizetési határidő korábbi, mint az elszámolással érintett időszak utolsó napját követő 60. nap.)

b, A fizetési határidő 2016.04.15. Ebben az esetben a teljesítés 2016.03.31. lesz, feltéve, hogy a számla kelte 2015.12.31-ét követő nap. (Ebben az esetben a 2. kivétel érvényesül és a fizetési határidő későbbi, mint az elszámolással érintett időszak utolsó napját követő 60. nap.)

c, A fizetési határidő 2016.01.15. Ebben az esetben lényeges a számla keltje is. Ha a számla keltje 2016.01.10., akkor a teljesítés időpontja is 2016.01.10. (Ebben az esetben az 1. kivétel érvényesül.)

d, A fizetési határidő 2016.01.15. Ebben az esetben lényeges a számla keltje is. Ha a számla keltje 2016.02.05., akkor a teljesítés ideje 2016.01.31.(Ebben az esetben a főszabály érvényesül.)

e, A fizetési határidő 2015.12.31. A teljesítés ideje a számla keltétől függetlenül 2015.12.31. (Az átmeneti szabályok alapján ebben az esetben még a régi szabályozás érvényes.)

f, A fizetési határidő 2016.04.15., a számla kelte 2015.12.31. A teljesítés ideje ekkor 2016.04.15. (Az átmeneti szabályok alapján ebben az esetben még a régi szabályozás érvényesül.)

2. példa

Egy vállalkozás bérbe ad egy ingatlant, a számlázás havonta történik, az elszámolással érintett időszak minden esetben egy naptári hónap. Mi lesz a 2015. decemberi bérleti díjról (elszámolással érintett időszak 2015.12.01.-12.31.) kiállított számla áfa törvény szerinti teljesítési ideje?:

A 2015. decemberre vonatkozó bérleti díjról kiállított számla teljesítési ideje mindenképpen (a számla keltétől és a fizetési határidőtől függetlenül) megegyezik a fizetési határidővel. (Az átmeneti szabályok alapján ebben az esetben még a régi szabályozás érvényes.)

Amennyiben bizonytalan egy konkrét esetben az áfa törvény szerinti teljesítési időpont meghatározásában, forduljon hozzánk bizalommal.

(Jelen tájékoztató nem tér ki a folyamatos szolgáltatással kapcsolatos azon szabályokra, amelyekben nem történt változás. Ilyen eset, amikor az elszámolással érintett időszak meghaladja a 12 naptári hónapot, illetve a közösségi adóalanynak nyújtott folyamatos szolgáltatás. Ezekre az esetekre vonatkozó konkrét kérdéseivel is kérjük keresse munkatársainkat!)


A jelen dokumentum és a benne foglalt valamennyi információ célja, hogy az adott témakör(ök)ben általános tájékoztatásul szolgáljon, de nem tárgyalja az adott témakör(öke)t annak teljességében, a megadott információk nem minősülnek számviteli, adóügyi, jogi, befektetési, tanácsadási, illetve egyéb szakmai szolgáltatásnak.

Cégünk és munkatársaink arra törekszenek, hogy a legkiválóbb számviteli, adózási, vezetési, pénzügyi tanácsadási szolgáltatásokat nyújtsuk ügyfeleinknek, ugyanakkor az általunk nyújtott szolgáltatás egyedi, így jelen dokumentum és a benne foglalt információk tájékoztató jellegűek, nem szolgálnak az Írisz Office Zrt. által tett jognyilatkozatként és társaságunk nem vállal felelősséget sem a jelen dokumentummal, sem a benne foglalt információkkal, illetőleg semminemű teljesítési vagy minőségi megfeleléssel kapcsolatban.

Ügyfelünk a jelen dokumentumot és a benne foglalt információkat a saját felelősségére használja, és teljes mértékben felelősséget vállal a jelen dokumentum és a benne foglalt információk használatából eredő következményekért, esetleges veszteségekért.

Az Írisz Office Zrt. nem vonható felelősségre jelen dokumentum, vagy a benne foglalt információk felhasználásával kapcsolatosan felmerülő sem közvetlen, sem közvetett károkért, egyéb veszteségekért.

Jelen tájékoztatóban leírt adatok és információk nem képezhetik ügyfeleink üzleti döntéseinek kizárólagos alapját, így ügyfeleinket arra kérjük, hogy pénzügyeiket vagy üzletvitelüket befolyásoló bármely döntésük meghozatala, vagy a döntés szerint történő lépés megtétele előtt kérjék képzett szakmai tanácsadóink véleményét ismert elérhetőségeinken.

 

Kiemelt partnereink

További Partnereink

Bemutatkozás

A klasszikus adatrögzítő könyvelés már a múlté. A jelen a vezetői döntések aktív támogatásáról szól.
Az Írisz Office csoport a cégvezetőket és döntéshozókat támogatja napi szinten, tevékenységünk a könyvelésen és az információval történő ellátáson alapszik.

Papp Tibor Papp Tibor alapító
CertUnion ISO