Könyvelő, Adótanácsadó és Szolgáltató Zrt.

divider

Tollunkból

székhelyszolgáltatás 4

2017. január 1-jétől a vállalkozásoknak be kell jelenteniük, ha székhelyszolgáltatást vesznek igénybe. Bejelentési kötelezettsége tehát nem a székhelyszolgáltatónak, hanem a szolgáltatást igénybe vevőnek keletkezik.

Az alábbi írásban összefoglaljuk a székhelyszolgáltatás alapvető jellemzőit és az aktuális bejelentés legfontosabb szabályait. Mielőtt rátérnénk az igénybe vevők kötelezettségeire, tekintsük át, miért lehet előnyös valaki számára a székhelyszolgáltatás igénybevétele.

A legnagyobb motiváció jellemzően a helyi iparűzési adó mentesség, ami ugyan nem jár a székhelyszolgáltatáshoz, de a szolgáltatók – a jobb értékesíthetőség érdekében – előszeretettel választanak maguknak olyan szolgáltatási helyet, ahol a helyi önkormányzat nem vet ki iparűzési adót.

Előfordul az is, hogy az Önkormányzat a vállalkozások ösztönzése érdekében a befizetett gépjármű adó egy bizonyos százalékát visszaadja. Ha tehát az Önkormányzat a rá jutó adó 50 %-át visszatéríti, úgy 20 %-kal kevesebb lesz a gépjárműadó fizetési kötelezettségünk (mert az önkormányzatnak az adóból 40 % jut, a többi az államé, és a 40 % felét, tehát 20%-ot juttat vissza a támogatott vállalkozásnak), ami szerencsénkre a cégautó adó fizetési kötelezettségünket nem befolyásolja.

A székhelyszolgáltatások sok esetben konvergencia régióban létesülnek, ami nagyon fontos azoknak a vállalkozásoknak, akik ki szeretnék használni azokat a pályázati lehetőségeket, amik Közép-Magyarországon nem elérhetőek, vagy egyszerűen a magasabb támogatási intenzitás miatt célszerű a vidéki székhely vagy telephely.

A konvergencia régiónak adózási szempontból egy előnyösebben megkülönböztetett fajtája a szabad vállalkozási zóna, melyről bővebben itt olvashat. A szerencsésebbek olyan székhelyszolgáltatóval tudtak szerződni, akiknél a szolgáltatási helyszín ennek a kritériumnak is megfelel.

Sok vállalkozás azért viszi a székhelyét székhelyszolgáltatóhoz, mert a vállalkozásának nincs saját ingatlana, és el szeretné kerülni azt, hogy a NAV pl. az ügyvezető saját lakásában tartson adóellenőrzést.

Vannak olyan külföldi vállalkozók, akiknek eleve nincs más lehetőségük, mint székhelyszolgáltatóhoz fordulni, mert túl keveset vannak Magyarországon ahhoz, hogy a mindennapi ügyintézést (értjük itt elsősorban a posta kezelését) határidőben intézni tudják.

Vannak, akik egyszerűen spórolni szeretnének, és ezért veszik igénybe ezt a szolgáltatást egy ingatlan bérlete helyett, vagy ezért választanak egy vidéki szolgáltaót, ami önmagában jellemzően alacsonyabb árakat jelent, mint a budapesti szolgáltatási helyszín.

Végül, de nem utolsó sorban, ha a székhelyszolgáltatónk a jobbak közé tartozik, akkor nem csak a posta átvételét tudja biztosítani, hanem megfelelő helyszínt is egy üzleti megbeszéléshez, taggyűléshez vagy reprezentációhoz.

Előny lehet az is, hogyha a székhelyszolgáltatás helyszínéül szolgáló ingatlan illusztris, megfelelő technikai felszereltségű, ami a látszatát is kizárja annak, hogy a nyújtott szolgáltatás hiteltelennek, vagy alacsony színvonalúnak tűnjön.

Ki minősül székhelyszolgáltatónak?

Az a személy, aki üzletszerű gazdasági tevékenységként az adózó megbízásából gondoskodik az adózó üzleti és hivatalos iratainak munkaidőben történő átvételéről, érkeztetéséről, megőrzéséről, rendelkezésre tartásáról, valamint a székhellyel összefüggő kötelezettségek teljesítéséről, így különösen a cég székhelyéhez és a cégiratokhoz kapcsolódó hatósági kényszerintézkedések tűréséről.

Milyen adatokat kell bejelenteni székhelyszolgáltatással kapcsolatban?

A székhelyszolgáltató elnevezését, székhelyét, adószámát, e jogviszony keletkezésének és –  határozott idejű jogviszony esetén – megszűnésének időpontját.

Mikor kell bejelenteni a székhelyszolgáltatás igénybevételét?

Újonnan alakult vállalkozásoknak a cégbírósági bejegyzéstől számított 15 napon belül, újonnan alakult egyéni vállalkozóknak a bejelentkezéssel egyidejűleg.

Már létező vállalkozás esetében a változás bekövetkezésétől számított 15 napon belül meg kell tenni a bejelentést. Ez az alábbi esetekre vonatkozik:

  • Korábban nem vett igénybe székhelyszolgáltatást a vállalkozás, tehát most teljesen új szerződést köt.
  • A korábban bejelentett székhelyszolgáltatásra vonatkozó adatokban változás következik be.
  • A székhelyszolgáltatást 2017. január 1-je előtti szerződés alapján veszi igénybe, így korábban nem kellett erre vonatkozóan bejelentést tennie, de az adatokban változás következett be. (Tehát a változás miatt bejelentési kötelezettség keletkezik.)

Már létező vállalkozás esetében, ha a székhelyszolgáltatás 2017. január 1-jénél korábban kelt szerződésen alapul és nem következett be változás 2016. december 31-ét követően az adatokban, akkor a bejelentést 2017. szeptember 29-éig kell megtenni.

Hol kell megtenni a bejelentést?

Cégbejegyzésre kötelezett adózóknak a 17T201T nevű nyomtatványon, míg az egyéni vállalkozóknak a 17T101E nyomtatványon.

Mi történik, ha az adózó határidőben nem tesz eleget a bejelentésnek?

Ebben az esetben a NAV mulasztási bírságot szabhat ki.

Milyen hátránya származhat az adózónak abból, ha székhelyszolgáltatást vesz igénybe?

A székhelyszolgáltatóhoz bejegyzett adózók kockázatos adózóvá válnak, ha az adóigazgatási eljárás akadályozása miatt jogerősen mulasztási bírságot szabtak ki rájuk a tárgyévben vagy az azt megelőző három évben.

Sok esetben cégtemető minősítést kap egy helyrajzi szám (jellemzően ott, ahol székhelyszolgáltatók működnek). Ennek oka az, hogy a székhelyszolgáltatók anyagi megfontolásból jellemzően bárkivel szerződést kötnek, nem vizsgálva azt, hogy a vállalkozás életképes-e, vagy csak azért települt oda, hogy a cégvezető(k), tulajdonos(ok) ezt követően magára hagyják a cégüket és illegalitásba vonuljanak. Ebben az esetben jellemzően a NAV csak a székhelyszolgáltatóig jut, a céget már nem leli.

Sajnos az is szinte általános, hogy a székhelyszolgáltató nem vizsgálja annak feltételeit, hogy a szolgáltatást igénybe vevő megfelel-e a székhelyszolgáltatás feltételeinek. Mert ugye ha olyan alkalmazottjaim vannak, akik helyhez kötött munkát végeznek, vagy olyan eszközeim, amik szintén helyhez kötöttek, akkor eleve nem áll fenn annak a lehetősége hogy csak egy székhelyszolgáltatást veszek igénybe, mert a munkavállalók valahol dolgoznak, az eszközök valahol vannak, ami vagy egy székhely, vagy egy telephely.

Ha egy hitelminősítő (pl. Opten) rossz értékelést ad egy helyrajzi számnak, úgy ebben az esetben a bankok is korlátozni fogják a vállalkozás hitelezését.

Ki lehet használni a székhelyszolgáltatás nyújtotta lehetőségeket úgy, hogy azok hátrányait (cégtemető, negatív adózói minősítés, banki hitelképesség korlátozása) elkerüljük?

Az esetek többségében a fenti előnyök elérhetőek a vállalkozások számára úgy, hogy a hátrányokat kiiktatjuk.

Ha felkeltette a cikk az érdeklődését, keresse az Írisz Office munkatársait, akik segítséget nyújtanak Önnek az adótervezésében!

Bemutatkozás

Kik vagyunk? Nem csupán könyvelők: számviteli és adózási szakértők, egy egyedülálló szolgáltatásokat nyújtó könyvelő- és adótanácsadó iroda a prémium szegmensben.

Papp Tibor alapító